Izbori koji su održani ne mogu se oceniti kao pošteni – a ni kao slobodni u odnosu na određeni broj građana, te kao takvi ne mogu održavati stvarnu volju građana i građanki Srbije što posledično podriva legitimitet institucija koje bi se na osnovu rezultata ovih izbora formirale, kao i legitimitet svih budućih odluka koje bi one donosile. Ozbiljne neregularnosti, brojne zloupotrebe, kršenje izbornih prava, pravila i procedura, izveštaji kontrolora izbora i materijali koji su dospeli u javnost pre i tokom izbornog dana, problemi sa biračkim spiskovima i izbornim listama koje je Gradska izborna komisija proglasila uprkos ozbiljnim sumnjama da su se zasnivale na falsifikovanim izjavama podrške birača (čak 7 od ukupno 14 izbornih listi) potpuno su delegitimizovale izbore.
Na neregularnosti tokom predizborne kampanje koje se sastoje u zloupotrebi javnih sredstava i medija sa nacionalnom frekvencijom, apsolutnoj medijskoj dominaciji predsednika Srbije Aleksandra Vučića i napadima na novinare i organizacije civilnog društva, ukazali su i međunarodni posmatrači zajedničke posmatračke misije OEBS-a i ODIHR-a u kojima su se nalazili i predstavnici Evropskog parlamenta i Saveta Evrope. Oni su i na sam dan glasanja uočili primere nedopustivog grupnog glasanja, pritiske na birače i kupovinu glasova, falsifikovane glasačke listiće u kutijama i primere takozvanih fantomskih birača.
Iako izbori u jednom demokratskom društvu predstavljaju mehanizam kroz koji građani suverenost prenose na svoje predstavnike u republičkim i lokalnim parlamentima, izbornim postupkom obeleženim i gore navedenim nepravilnostima se jedino može zaključiti da je građanska suverenost u Srbiji ukradena od građana. U ovakvoj situaciji, nereagovanje institucija na kršenja i zloupotrebe prava i procedura vode poraznom zaključku da su građani prepušteni sami sebi i ulici u zaštiti svojih prava i izgradnji institucija. Stoga i ne čudi što se nezadovoljni građani okupljaju na ulicama i – posredstvom svojih političkih prava na okupljanje i izražavanje – izražavaju ozbiljno neslaganje sa do sad sprovedenim izbornim postupkom i kao nosioci suverenosti zahtevaju da Ustav i zakoni Srbije važe za sve i da se moraju poštovati.
Smatramo da na izborima održanim 17. decembra izborna volja građana nije poštovana i nadležne institucije moraju razmotriti poništavanje i ponavljanje izbora na republičkom i lokalnom nivou u uslovima u kojima će navedene nepravilnosti i neregularnosti biti otklonjene. Jedino će na taj način institucije Srbije pokazati da poštuju princip vladavine prava i izbornu volju građana i građanki Srbije.
ASTRA
Atina NVO
Autonomni ženski centar
Beogradski centar za bezbednosnu politiku
Beogradski centar za ljudska prava
Centar za dostojanstven rad
Centar za kulturnu dekomntaminaciju CZKD
Centar za savremene politike
Centar za pravosudna istraživanja Cepris
CRTA
Evropski pokret u Srbiji
FemPlatz
Građanske inicijative
Inicijativa mladih za ljudska prava
Inicijativa za prava osoba sa mentalnim invaliditetom MDRI-S Novi optimizam
PIN (Mreža psihosocijalnih inovacija)
Slavko Ćuruvija Fondacija
SOS Ženski centar
Udruženje žena Peščanik
Yurom Centar
Centar za samostalni život osoba sa invaliditetom Srbije
Impuls Tutin
Žene za mir
Udrženje “Ženske studije i istraživanja” Novi Sad
Asocijacija”Mreža za evropski ženski lobi” Subotica